Egy év külföldön

Instant Mehl

Instant Mehl

egy

2014. augusztus 29. - Judit Vaszari

Sokszorosan szerencsés vagyok – elsőként azért, mert lehetőségem adódott, hogy egy teljes évet Németország egyik távoli csücskében, Münsterben tölthessek a családommal. Másodszorra azért, mert – most még - úgy tűnik, lesz visszautunk is Pécsre, ahonnan indultunk. (Bár Unortodoxiából nem csak az elvezető utak szövevényesek, a visszautak is azok lehetnek.) Harmadszorra azért, mert ezzel az úttal megadhatom azt a gyerekeimnek, amit mindig is irigyeltem a többnyelvű gyerekektől – a lehetőséget, hogy valóban világpolgárok legyenek, ha akarnak; ne legyenek nyelvi, kulturális, mobilitási gátlásaik az útnak induláskor vagy az otthon maradáskor (bárhol is legyen ez). Harmadszor azért, mert nem volt könnyű eljönni: nagyon sokan vannak jelen az életemben, akik miatt érdemes lett volna otthon maradni, és akik ráadásul most várják, hogy hírt adjak magunkról. Annyi felé szeretném teljesíteni ezt az elvárást, hogy egyszerűbbnek láttam blogot írni - és hát, csak az olvasson engem…

A szomszéd fűje mindig zöldebb – ismeri mindenki az érzést, amikor új helyre érkezik és ott valahogy minden szebbnek-jobbnak tűnik, mint otthon. Pedig – mint ez általában beigazolódik – csak a szokatlansága az, ami eléri az ingerküszöbünket.

A természetes, hétköznapi jólét mindenhonnan sugárzik. Ez már az, amikor nem kell a legmárkásabb, legdrágább ruhát viselned, hogy mindenki lássa, hogy megteheted; amikor nem kell terepjárót venned, hogy aztán irigykedve mutogassanak rád, hogy csak kompenzálsz; nem kell a házadnak máshogy kinéznie, mint a szomszédnak, és nem kell hodályban laknod, mert az helyez el téged a társadalmi ranglétrán, akkor is, ha egyébként nem bírod kifűteni. És még az is lehet, hogy nem is kertész gondozza a gyönyörű kerteket, lehet, hogy elég az egy állás/fő ahhoz, hogy jól megélj, és van időd és kedved babrálni a kertben, és rápattanva a fűnyíró-traktorra lenyírni a harsogó zöld füvet.

Az egyik első rácsodálkozásom a szelektív szemétgyűjtésre volt: na, nem arra, hogy ez létezik, sem nem arra, hogy mennyire precízen csinálják. Vagyis de, épp ez utóbbira: a münsteri főpályaudvaron (mifelénk bármely város legpiszkosabb létesítménye lenne ez) vártuk épp a vonatunkat, tudjátok, amikor csak úgy, véletlenszerűen követsz egy-egy embert a tekinteteddel, mint a strandon, naszóval néztem azt a nőt, aki valamilyen péksütemény utolsó falatjait ette. Még járt az állkapcsa, amikor odasétált az akkurátusan négy részre osztott szemeteshez, a zacskó tartalmát, néhány morzsát belerázott a vegyes szemétnek fenntartott edénybe, a papírt pedig a csomagolóanyagokhoz tette. Nem tartott ez tovább fél másodpercnél, és ami lenyűgözött, az a mozdulat természetessége volt. Ez már a személyisége része. Mindeközben Magyarországon még mindig úri huncutságnak tekintik sokan a szelektív szemétgyűjtést, az újra és újra felhorgadó indulat a szelektív szemét összeöntése miatt csak arra jó, hogy nevetségessé tegye magát az intézményt. És mennyire jó lenne azt mondani, hogy ez csak generációs probléma, pedig nem az, a fiatalok semmivel sem tudatosabbak ezügyben, mint az öregjeik.

Aztán vannak a jólétnek túlkapásai is: nagyon szórakoztatott, amikor az első, két hétre átmenetileg bérelt lakásunk konyhájában terepszemlét tartottam, és a konyhaszekrényben egy Instant Mehl feliratú zacskót találtam. Mi a bánat tud instant lenni egy liszten?! Az összetétel szerint 100% lisztről van szó. Akkor meg? Arra jó volt, hogy a blog címét is tőle kapja: az én itt-tartózkodásom is csak egy hosszú pillanat lesz, még ha egészen hétköznapi is, mint egy kilogramm búzaliszt – az azonnali hatást pedig itt osztom meg veletek, ebben a blogban.

A bejegyzés trackback címe:

https://instantmehl.blog.hu/api/trackback/id/tr626649201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Péter P. Müller 2014.08.29. 23:25:19

Szia Judit!
Nagyon klassz, hogy ezt elkezdted.Lesz is miről írni, ebben biztos vagyok. Én 24 éve az USA-ból még hosszú levelekben írtam beszámolót a barátoknak, rokonoknak, de az mindig csak összegzése volt egy-egy hónap történéseinek. Ez itt már a digitális éden:)
A jövő heti UNIV-ban lesz cikk a Bölcsész Udvarról, ha már a pte honlapra is felkerül, elküldöm a linket (hacsak előbb meg nem találod).

Cseh Balázs - Balee · http://b2bonline.blog.hu 2014.08.30. 07:41:38

Jó ötlet, olvasni fogom. Sajnos élni huzamosabban nem, de utazóként megtapasztalni nagyon sok európai országot volt módom... mások. Nagyon. És jó értelemben.

De legyen egy nagyon rövid sztori itt a "Aztán vannak a jólétnek túlkapásai is" témához: Ausztria, kis falu, "apa" autót tisztogat hétköznap reggel, látszott, hogy lemosta, meg kiporszívózta. Befejezésül felporszívózta az autóbeállót és kicsit az utcát is a házuk előtt, mert sok volt rajta az apró szemű kavics :)

Vaskó Krisztina 2014.08.31. 19:41:40

Szia Judit!

Köszönöm hogy gondoltál a közösségi oldalakat -annyira- nem kedvelőkre! :)
Köszönöm a tanulságos beszámolódat is. Mivel épp Skyp-on hallgattam egy kedves barátom élménybeszámolóját ( igen, és közben nézegettem a leveleimet :)), megosztottam Vele is a gondolataidat. Sokszor szomorúan bólogattunk a soraidon, csak az örök reményben bízva, hogy egyszer, talán egy nem is olyan távoli jövőben, ez nekünk is természetes lesz.....
Az intstantmehl címen vita támadt köztünk. Én biztos voltam benne, hogy ez a szóösszetétel a valóságban nem létezik, csak a kreativitásod terméke. A beszélgetőpartnerem erre vállat vont, mondván "ha van instant élesztő miért ne lehetne liszt is"? A konyhába persze még életébe nem tette a lábát, max. a hűtőig, ahol ugyebár nem tárolunk lisztet... A beszámolód végén igencsak meglepődtem, hogy tényleg létezik a termék és turpisságot gyanítva rákerestem a neten ahol megtaláltam a "normál" és az"instant" liszt közti különbséget. Az alábbiakban olvasható és ezt kérlek vedd figyelembe ha sütésre szánod el Magad!
(elöljáróban azért még annyit, én sosem szoktam szitálni).

Instant Mehl, wird anders gemahlen und ist dadurch viel feiner als normales Mehl. Dadurch kann man es sofort (= instant) für alle Speisen benutzen ohne es vorher sieben zu müssen, wie es bei normalem Mehl oft der Fall ist! Instant Mehl eignet sich daher besonders für das andicken von Soßen oder Mehlschwitze! Aber auch wenn du Pfannkuchen oder Plätzchen machst, ist fein gemahlenes Mehl besser in der Verarbeitung und im Geschmack!

Jó sütögetést! :) Sok puszi és vigyázzatok Magatokra!!
süti beállítások módosítása